Asta spun experţii din Statele Unite ale Americii, după ce au participat la două degustări specializate ale „Wine of Moldova”, organizate pe 28 aprilie a.c. în Astor Center, la New York. Participanții la evenimente, reprezentanţi ai presei și importatori americani de vinuri, au fost impresionațide tradiţiile vinicole moldoveneşti, de calitatea și stilul vinurilor din Moldova, împărtășindu-și descoperirile pe importante platforme online. Formatorii de opinie au afirmat că vinurile noastre de calitate răspund tendințelor de consum de pe piața americană și sunt foarte atractive pentru proiectele comerciale din domeniu. Pe lângă curiozitatea americanilor pentru originea vinurilor, desemnate ca „cel mai bine ascuns secret al Europei vinicole” (”Europe’s best kept secret”) aceștia au catalogat drept excepţional raportul preţ-calitate al produselor noastre .
„Vinurile moldoveneşti sunt în mare parte prelucrate manual şi sunt create pentru a rezista în faţa sticlelor scumpe”, notează în revista Luxury Web Magazine, Morton Hochstein.
Şi renumitul blogger Lyra Mag a menţionat că a participat la eveniment şi a afirmat că „tot ce am gustat a fost delicios, începând cu vinuri sofisticate şi complexe, până la cele care pot fi consumate la masă în fiecare zi”.
Beth Willard, manager al unui mare importator de vinuri din Marea Britanie și autor pentru The Drinks Business, revistă care înregistrează peste 100 de mii de vizitatori unici lunar, a descris profilul calitativ al vinurilor din Moldova și a invitat consumatorii să ne descopere ţara şi vinurile noastre.
„Acum este timpul să învăţam despre istoria îndelungată a acestei ţări, să-i cunoaştem pe oamenii pasionaţi şi deschişi la suflet, dar cea mai importantă este dragostea pentru vinurile sale”, scrie Beth Willard.
Alături de jurnalişti şi bloggeri, la cele două degustări din New York au participat peste 150 de importatori, distribuitori, sommelieri şi oficiali importanţi, care au degustat vinurile de la 13 producători din Moldova. Peste 50 de vinuri liniștite şi spumante au fost propuse în degustarea comentată și ulterior – într-o degustare liberă pentru profesioniști.
La New York, cu un mesaj de susţinere a venit şi Vlad Lupan, ambasadorul Misiunii permanente a Republicii Moldova la Organizaţia Naţiunilor Unite. Oficialul a menţionat pe un site de socializare că a continuat seria evenimentelor de promovarea a vinurilor noastre în SUA, organizând o prezentare şi pentru omologii săi din Grupul Est-European al ONU, două zile mai târziu. „Mulţi dintre ei au mai gustat vinul nostru, însă au rămas impresionaţi şi de această dată. Când au aflat că vinurile din Republica Moldova au ajuns în sistemul Duty Free diplomatic, au promis să ne ofere sprijin prin… cumpărături. Prietenii la nevoie se cunosc”, a notat Vlad Lupan.
Vizita vinificatorilor moldoveni în SUA se încadrează în campania integrată de comunicare pe piaţa din SUA, inițiată ca urmare a vizitei Secretarului General de Stat John Kerry, din 2013. Aceasta a dat un imbold puternic în promovarea vinurilor noastre pe piaţa americană, prima misiune de afaceri fiind organizată în august 2014 și urmată de o campanie dinamică de PR printre liderii de opinie americani. Astfel, doar în ultimul an, 22 de importatori americani au manifestat interes pentru vinurile noastre, iar pe parcursul anului 2014 au reuşit să comercializeze pe teritoriul SUA peste o jumătate de milion de litri de vin moldovenesc. La vinăriile cu experiență de lucru în SUA s-au aliniat alți 4 noi exportatori, care au identificat parteneri comerciali și implementează programe de promovare ambițioase. Producătorii de vin au reușit să introducă vinurile lor în prestigioase magazine specializate, printre care și Astor Center din New York, în care poate fi cumpărat vinul Feteasca Albă din Moldova.
Dumitru Munteanu, directorul ONVV: „Wine of Moldova are toate şansele să devină un jucător important pe piaţa vinurilor din SUA – actualmente cea mai mare de pe glob. Aceste două degustări răspund așteptărilor noastre și confirmă ambițiile comerciale ale vinificatorilor moldoveni. În urma acestor evenimente, cu siguranţă vinificatorii noştri vor stabili noi parteneriate de afaceri şi îşi vor spori exporturile, aşa cum s-a întâmplat şi în anul 2013, după vizita Secretarului de Stat.”
Evenimentele de la New York au fost organizate de Oficiul Național al Viei și Vinului, cu susținerea partenerului său strategic proiectul USAID Creșterea Competitivității și Dezvoltarea Întreprinderilor II (CEED II) și cu suportul programului ”The Special American Business Internship trening” (SABIT) al Guvernului SUA. Organizarea evenimentelor face parte dintr-o amplă campanie de promovare a brandului de țară ”Wine of Moldova” pe cele mai importante piețe internaționale, care a fost lansată în 2014.