Prim-ministrul Valeriu Streleț a cerut mai multor autorități de stat excluderea solicitării extraselor din Registrele de stat ale persoanelor juridice și întreprinzătorilor individuali, necesare la eliberarea actelor permisive sau prestarea serviciilor.
Dispoziția se referă la prevederile Legii nr.220-XVI din 19.10.2007, care stabilește obligația autorităților publice de a conlucra cu Camera Înregistrării de Stat în scopul schimbului electronic de informație, ce se conține în extrase. Aceeași lege obligă Camera Înregistrării de Stat să furnizeze mai multor autorități, fără plată, informațiile care se conțin în extrase pe suport de hârtie sau în format electronic.
La sugestia Consiliului Economic, Prim-ministrul a solicitat ca, până la 25 septembrie 2015, Ministerul Justiției, în calitatea sa de fondator al Camerei Înregistrării de Stat, să vină cu o Hotărâre de Guvern pentru modificarea tuturor actelor normative în vederea excluderii solicitării extrasului din Registrele de stat ale persoanelor juridice și întreprinzătorilor individuali. Între timp, mai multe autorități publice care solicită extrasul dat își vor adapta reglementările interne, pentru a exclude obligația prezentării acestuia la eliberarea de acte permisive sau prestarea serviciilor.
Anularea obligativității prezentării acestot extrase va contribui atât la debirocratizarea treptată a mai multor procese cum ar fi achiziții publice, subvenții în agricultura, administrare fiscală etc., cât și la reducerea semnificativă a costurilor de eliberare a extraselor suportate anual de antreprenori și economisirea timpului.
În prezent, extrasele sunt solicitate antreprenorilor de mai mult de 30 de autorități. La eliberarea actelor permisive sau prestarea unor servicii persoanelor juridice și întreprinzătorilor individuali se solicită prezentarea de către aceștia a extraselor pe suport de hârtie (în original sau copie), chiar dacă aceste autorități au acces direct la informația dată, fără necesitatea implicării agenților economici. Astfel, se creează o povară administrativă și financiară adițională și nejustificată pentru antreprenori, obligându-i la două vizite suplimentare pentru solicitarea și ridicarea acestui document intermediar, cu cheltuieli suplimentare pentru transport și pierdere de timp. În plus, pentru fiecare extras se percepe și o taxă de eliberare care ajunge la 378 lei per document.
Conținutul Registrelor cuprinde informații cu privire la denumirea unității de drept, forma juridică, IDNO, data înregistrării, adresa sediului, activitățile practicate, capitalul social și repartizarea cotelor sociale, date despre administrator și fondatori – informație de altfel disponibilă autorităților în mod electronic și securizat, direct de la Camera Înregistrării de Stat.
Amintim că Guvernul Republicii Moldova promovează activ utilizarea instrumentelor electronice în procesul de guvernare. În acest context, a fost lansat Registru de stat al unităților de drept în format electronic disponibil pentru accesarea de către toate autoritățile publice. Adițional, Centrul de Guvernare Electronică implementează platforma de interoperabilitate MCONNECT care reprezintă o soluție tehnică pentru facilitarea schimbului de informații și date între autorități.