În trimestrul trei al anului 2015, pe piaţa serviciilor de telefonie fixă a continuat diminuarea numărului de abonaţi şi a traficului de voce pe fundalul unei creşteri neînsemnate a veniturilor provenite din vânzarea acestor servicii, tendinţă care s-a prefigurat în primele două trimestre ale aceluiași an. Astfel, în trei trimestre, numărul de abonaţi la serviciile de telefonie fixă a scăzut, faţă de finalul anului 2014, cu 12,2 mii (-1%) şi a alcătuit 1 mil. 206,1 mii., traficul total de voce în reţelele fixe s-a redus, faţă de nouă luni ale anului trecut, cu 21,4% şi a însumat 1 mld. 578.6 mil. minute, iar volumul vânzărilor pe acest segment de piaţă a crescut cu 1,4% şi a totalizat peste 765 mil. lei.
Potrivit datelor statistice raportate Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) de către cei 25 de furnizori activi de servicii de telefonie fixă, diminuarea numărului de abonaţi a fost cauzată de scăderea bazei de abonaţi a SA „Moldtelecom” cu mai bine de 17,4 mii (-1,6%), aceasta totalizând la finele lunii septembrie peste 1 mil. 80,9 mii de clienţi. În acelaşi timp, baza cumulativă de abonaţi a celor 24 de furnizori alternativi de telefonie fixă a crescut cu 5,2 mii (+4,4%) şi a însumat peste 125,1 mii. Urmare a acestei evoluţii, rata de penetrare a serviciilor respective la 100 locuitori ai republicii a scăzut cu 0,3 puncte procentuale (p. p.) şi a constituit 33,9%.
Aceleaşi date arată că diminuarea traficului de voce în rețelele fixe s-a produs pe majoritatea segmentelor acestei pieţe. Traficul către reţelele internaţionale s-a redus cu circa 27% (până la 22,1 mil. minute), traficul iniţiat peste hotarele ţării şi terminat în reţelele fixe din R. Moldova - cu 14,9 % (până la 99,6 mil. minute), traficul către reţelele mobile - cu 9,8% (până la 99,6 mil. minute) şi traficul de interconectare - cu 7,7% (până la 333,8 mil. minute). Doar un singur tip de trafic, cel către alte reţele fixe, a înregistrat o creștere de 26,1% (până la 58,6 mil. minute). În consecinţă, traficul mediu lunar de voce per abonat s-a micșorat cu 12% şi a totalizat 228 minute (trei ore şi 48 minute).
Diminuarea traficului de voce şi a numărului de abonaţi în sectorul de telefonie fixă se explică prin migrarea unei părţi de abonaţi la serviciile voce oferite prin Internet şi la serviciile de telefonie mobilă care sunt mai comode pentru utilizatori.
În perioada de raport, veniturile cumulative obţinute de furnizorii alternativi au crescut, față de nouă luni ale anului 2014, cu 7,5% şi s-au ridicat la circa 49,3 mil. lei, iar cele înregistrate de SA „Moldtelecom” – cu 1% şi au totalizat peste 715,7 mil. lei. În consecință, venitul mediu lunar per abonat (ARPU) a sporit cu 2,3% şi a constituit 70,2 lei. SA „Moldtelecom” a înregistrat un ARPU de 73 lei (în creştere cu 2,9%), iar furnizorii alternativi – de 45,1 lei (în scădere cu 0,6%).
În nouă luni ale anului 2015, cel mai mare jucător de pe piaţa de telefonie fixă - SA „Moldtelecom” – a deţinut, în funcţie de venituri, o cotă de piaţă de 93,5%, iar cei 24 de operatori alternativi luaţi împreună - o cotă de 6,5 la sută.
Alte date despre evoluţia pieţei de telefonie fixă în 9 luni ale anului 2015 pot fi găsite pe: www.anrceti.md, secţiunea Date statistice, anunță Serviciul de informare şi comunicare cu mass-media al ANRCETI.
Trimite e-mail | Printeaza
IT
30.11.2015Cifra de vînzări pe piaţa serviciilor de telefonie fixă a depășit în nouă luni 765 de milioane de lei
Comentarii (0)