În perioada ianuarie – martie 2016, pe piaţa serviciilor de telefonie fixă a continuat diminuarea numărului de abonaţi, a traficului de voce și a veniturilor provenite din vânzarea acestor servicii, tendinţă care a marcat piața respectivă în ultimii ani. Datele statistice privind evoluţia pieței de telefonie fixă în perioada respectivă, publicate astăzi de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI), arată că numărul de abonați a scăzut cu peste 2,1 mii (-0,2%) și a totalizat peste 1,2 mil., volumul traficului de voce – cu 12% și a însumat 516,4 mil. minute, iar volumul vânzărilor pe acest segment de piață s-a redus cu 10,9% şi a alcătuit circa 236 mil .lei.
Potrivit datelor prezentate de cei 24 de furnizori activi de servicii de telefonie fixă, diminuarea numărului total de abonaţi a fost cauzată de scăderea bazei de abonaţi a SA „Moldtelecom” cu mai bine de 7,3 mii (-0,7%), aceasta totalizând peste 1 mil. 67,1 mii. În acelaşi timp, baza cumulativă de abonaţi a celor 23 furnizori alternativi de telefonie fixă a crescut cu mai bine de 5,1 mii (+4%) şi a însumat peste 133,1 mii. În consecință, rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixă la 100 de locuitori ai republicii a scăzut ușor şi a constituit circa 33,8%.
Micşorarea volumului traficului de voce în reţelele de telefonie fixă a fost determinată de diminuarea tuturor tipurilor de trafic. Traficul iniţiat peste hotarele ţării şi terminat în reţelele fixe din R. Moldova a scăzut cu 30,2% (până la 10,1 mil. minute), traficul către reţelele internaţionale – cu 26,6% (până la 1,9 mil. minute), traficul către reţelele mobile – cu 8,9% (până la 1,8 mil. minute), traficul de interconectare – cu 5,4% (până la 6 mil. minute) şi traficul către alte reţele fixe – cu 13,5% (până la 2,2 mil. minute). Urmare a acestei evoluţii, traficul mediu lunar de voce per abonat s-a micșorat cu 11,6% şi a totalizat 224 minute (circa patru ore).
Diminuarea numărului de abonaţi și a traficului de voce a avut un impact negativ și asupra volumului de vânzări a serviciilor de telefonie fixă. Vânzările SA „Moldtelecom” au scăzut cu 8,5% și au însumat circa 228,8 mil. lei, iar veniturile agregate ale furnizorilor alternativi provenite din vânzările serviciilor de telefonie fixă s-au micșorat cu 51% și au totalizat circa 7,2 mil. lei. Drept rezultat venitul mediu lunar per abonat (ARPU) s-a redus cu circa 10% şi a constituit 65,47 lei. SA „Moldtelecom” a înregistrat un ARPU de 71,2 lei (în scădere cu 6,4%), iar furnizorii alternativi – un ARPU cumulativ de 18,4 lei (în scădere cu 55,3%).
Micșorarea traficului de voce şi a numărului de abonaţi în sectorul de telefonie fixă este determinată de migrarea acestora la serviciile voce oferite prin Internet şi la serviciile de telefonie mobilă care sunt mai comode şi mai avantajoase pentru utilizatori.
În urma evoluţiei indicatorilor menţionaţi mai sus, în perioada de referință, cota de piaţă a SA „Moldtelecom”, în funcţie de cifra de afaceri, a alcătuit 96,9%, iar cota cumulativă a furnizorilor alternativi de telefonie fixă a însumat peste 3%.
Trimite e-mail | Printeaza
IT
30.05.2016Piața serviciilor de telefonie fixă continuă să se afle în recesiune
Comentarii (0)