Trimite e-mail | Printeaza
IT
05.06.2017

Piața serviciilor publice de telefonie fixă a continuat să scadă, în primul trimestru al anului 2017

Piața serviciilor publice de telefonie fixă a continuat să scadă, în primul trimestru al anului 2017

În perioada ianuarie - martie 2017, pe piața serviciilor publice de telefonie fixă a continuat scăderea numărului de abonați, a traficului voce și a veniturilor provenite din vânzarea acestor servicii. Datele statistice privind evoluția pieței de telefonie fixă în perioada respectivă, prelucrate de Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației (ANRCETI), arată că numărul de abonați a scăzut, față de finele anului trecut, cu peste 3,7 mii (-0,3%) și a totalizat peste 1,1 mil., volumul traficului de voce – cu 73,2 mii minute (-14,2%) și a însumat 443,2 mii minute, iar volumul vânzărilor de servicii – cu 53,1 mil. lei (-22,5%), față de trimestrul I al anului 2016 și a alcătuit peste 182,8 mil. lei.

Potrivit datelor prezentate ANRCETI de către 23 furnizori activi de servicii de telefonie fixă, micșorarea numărului total de abonați a fost cauzată de diminuarea bazei de abonați a SA ”Moldtelecom” cu 5,9 mii (-0,6%), numărul acestora ajungând, la finele primului trimestru, la peste 1 mil. Totodată, baza cumulată de abonați a furnizorilor alternativi de telefonie fixă a crescut cu 2,2 mii (+1,7%) și a însumat 129,8 mii. Urmare a acestei evoluții, rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixă raportată la 100 de locuitori ai republicii a scăzut, timp de trei luni, cu 0,09 p.p. și a ajuns la 32,9%.

Micșorarea volumului total al traficului de voce în rețele fixe a fost determinate de diminuarea tuturor tipurilor de trafic. Astfel, traficul către rețelele internaționale a scăzut cu 28,3%, traficul în rețelele proprii – cu 13,3% și traficul către rețelele mobile – cu 12,6%. Urmare a acestei evoluții, traficul mediu lunar de voce per abonat (MoU) s-a micșorat cu 10,6% și a alcătuit 201 minute (trei ore 21 minute).

Diminuarea volumului total de vânzări ale serviciilor de telefonie fixă a fost cauzată de scăderea vânzărilor realizate de toți operatorii de pe piața respectivă. Astfel, vânzările SA ”Moldtelecom” au scăzut cu 52,1 mil.lei (-22,8%) și a însumat circa 176,6 mil. lei, iar vânzările cumulative ale furnizorilor alternativi s-au micșorat cu 0,9 mil. lei (-13,7%) și au totalizat peste 6 mil. lei. În consecință, venitul mediu lunar per abonat (ARPU) s-a redus cu circa 13,4 lei (-20,4%) și a alcătuit 52,1 lei. SA ”Moldtelecom” a înregistrat un ARPU de circa 56,6 lei, iar furnizorii alternativi – un ARPU de 16 lei.

În urma evoluției indicatorilor menționați mai sus, în perioada de referință, cota de piață a SA ”Moldtelecom”, în funcție de cifra de afaceri, a alcătuit 96,6%, iar cota cumulativă a furnizorilor alternativi de telefonie fixă a însumat peste 3,4%.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus