Potrivit informațiilor oferite de direcția pentru implementarea proiectului Băncii Mondiale ”Îmbunătățirae competitivității II” (PAC II), printre noii beneficiari se numără patru companii apicole: Întreprinderea Individuală ”Cucu Vasile”, ”Casa Albinei”, ”Albinărie” și ”Apinord”. Pentru ca mierea moldovenească să devină competitivă pe piețele externe managerii întreprinderilor vor apela la servicii de consultanță oferite de experți din țară și de peste hotare. Printre serviciile finanțate de PAC Granturi de care vor beneficia întreprinderile apicole se regăsesc: elaborarea site-urilor, a design-ului etichetei, ambalajului, logo-ului, efectuarea unor studii de piață, implementarea unor sisteme de management a calității și certificare.
Cu susținerea PAC Granturi, ”Vinăria Hâncești” va implementa un set de servicii de marketing și promovare pentru a accede pe piața de peste Prut.
Cu vinul moldovenesc vor ajunge pe masa consumatorilor europeni și nucile, dar și migdalele de la Ștefan Vodă. Compania ”Ygrick-Group” și-a propus să exporte produse BIO care să facă față concurenței pe piețele externe.
Și brandul ”Ravetti” care aparține ÎI ”Olga Ceban” vrea să cucerească noi piețe externe, în special cea din România și țările nordice. Întreprinderea exportă în Olanda și Belgia, având contracte de producere a lenjeriei în sistem „private label” pentru branduri prestigioase ca Pretty Wilde Linjerie. De asemenea, pentru clienții săi internaționali, ”Ravetti” produce lenjerie medicală specială – pentru femei care au trecut printr-o operație de mastectomie sau suferă de diverse afecțiuni. Aceste produse au fost apreciate în reviste medicale de specialitate printre cinci cele mai bune la nivel mondial. Cu sprijinul PAC Granturi, ”Ravetti” își va crea un nou site, lookbook pentru noile colecții, pe care le va promova prin rețelele de socializare.
Compania ”Propac” produce materiale de ambalaj din plastic, benzi adezive și o gamă largă de echipamente de ambalare. Managerii companiei și-au propus să intre pe piața română cu un produs unic și de calitate. Pentru a-și atinge obiectivele întreprinderea intenționează să se promoveze pe piața țintă și să-și îmbunătățească managementul prin instruirea angajaților și implementarea sistemului CRM.
O altă companie - ”Postmodern” intenționează să cucerească piața Rusiei. Întreprinderea produce panouri de automatizare pentru case, blocuri și fabrici inteligente și prestează servicii de vânzare, proiectare, consultare, instalare, garanție și post-garanție pentru sisteme de încălzire, ventilare, apeduct, canalizare, electricitate, automatizare etc. Pentru ca firma să concureze cu succes pe piețele externe, managerii companiei vor apela la experți care vor elabora strategia de marketing a întreprinderii, vor implementa sistemul CRM și vor iniția o campanie de promovare.
Și unul dintre liderii de pe piața produselor cosmetice are planuri mari de extindere în Uniunea Europeană și nu doar. În prezent „Viorica Cosmetic” exportă în Letonia, Belarus, Ucraina, Romania, Senegal, dar țintește și piețele din Cehia, Slovacia, Federația Rusă, Kazahstan și Azerbaidjan.
Agenții de poliție, securitate dar și militarii din Federația Rusă și Europa ar putea purta caschete confecționate în Moldova. Compania „Cascom -Lux” intenționează să exporte caschete în Uniunea europeană și Rusia. Cu susținerea Proiectului întreprinderea va contracta experți care vor identifica parteneri, efectua studii de piață, elabora strategii de marketing și de promovare.
Companiile moldovenești vor să exporte nu doar mărfuri ci și servicii. Astfel, ”Compania Royal Map”, care oferă o gamă largă de servicii în domeniul Sistemelor Informaționale Geografice (GIS) și colaborează cu clienți internaționali cu renume cum ar TomTom sau Fulcrum, planifică să-și creeze o identitate vizuală nouă, un site corporativ și să achiziționeze softuri specializate.
Și companiile turistice moldovenești pot beneficia de susținerea PAC Granturi. „PandaTur” va beneficia de finanțare pentru promovarea în România a serviciilor de turism receptor în Moldova, ulterior urmând să se extindă și în alte țări europene.
Până în prezent UIPAC a aprobat peste o sută de dosare, alte 10 sunt în examinare.
Componenta de Granturi a Proiectului Ameliorarea Competitivității are un buget de trei mil. dolari. IMM-urile din Moldova pot beneficia de granturi pentru servicii de consultanţă de îmbunătățire a competitivității și accesarea noilor piețe de desfacere. Din bugetul total al proiectului, prin PAC II urmează a fi acordate finanțări nerambursabile pentru acoperirea a 50% din costul serviciilor de consultanță, dar nu mai mult de 200 de mii de lei per beneficiar. Astfel, agenții economici își vor putea spori calitatea produselor și a serviciilor, lansa altele noi, optimiza procesele interne, îmbunătăți imaginea companiei, identifica clienți și piețe noi, dar și stabili parteneriate pe lanțurile valorice.
Pentru cofinanțare pot aplica întreprinderile exportatoare sau situate pe lanțul valoric orientat la export din patru sectoare prioritare: produse alimentare şi băuturi; fabricarea produselor electronice şi mecanice; textile şi tehnologii informaționale. Totodată, pentru finanțare pot aplica și întreprinderi din alte sectoare ale economiei, însă aceste patru sectoare vor avea prioritate.
Cu un buget total de 45 milioane de dolari SUA, PAC II va fi implementat în perioada 2015-2019. Proiectul își propune să îmbunătățească mediul de afaceri prin susținerea Guvernului în implementarea strategiilor orientate spre crearea unui mediu de afaceri favorabil, reducerea constrângerilor și costurilor pentru gestionarea afacerii. Totodată, proiectul va contribui la dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii prin facilitarea accesului la finanțare pe termen mediu și lung, fortificarea capacităților instituționale ale ODIMM şi MIEPO, oferirea de granturi agenților economici privați pentru servicii de consultanță, care să contribuie la sporirea competitivității de export, etc.