Trimite e-mail | Printeaza
IT
28.08.2017

Indicatorii pieței serviciilor de telefonie fixă continuă să scadă

Indicatorii pieței serviciilor de telefonie fixă continuă să scadă

În prima jumătate a anului curent, pe piaţa serviciilor de telefonie fixă a continuat diminuarea numărului de abonaţi, a traficului de voce și a vânzărilor serviciilor respective, tendinţă ce se menține pe această piață mai mulți ani la rând. Astfel, numărul de abonați a scăzut, față de sfârșitul anului 2016, cu 12,8 mii (-1,1%) și a totalizat peste 1 mil. 158,4 mii, traficul de voce generat de abonați s-a diminuat, comparativ cu primul semestru al anului 2016, cu 131,5 mil. minute (-13,6%) și a însumat 835,7 mil. minute, iar volumul vânzărilor de servicii a scăzut cu 106,7 mil. lei (-22,9%) şi a alcătuit peste 359,9 mil. lei.

Conform datelor prezentate Agenției Naționale pentru Reglementarte în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) de către 23 de furnizori activi de servicii de telefonie fixă, micșorarea numărului total de abonaţi a fost cauzată de diminuarea bazei de abonaţi ai SA „Moldtelecom” cu 13,3 mii (-1,3%), numărul acestora ajungând, la finele primului semestru, la 1 mil. 30,4 mii. Totodată, numărul cumulat de abonaţi ai celorlalți 22 de furnizori alternativi de telefonie fixă a înregistrat o creștere mică de 0,4% şi a însumat peste 128 mii. În urma acestei evoluții, rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixă raportată la 100 de locuitori ai republicii a scăzut cu 0,3 puncte procentuale şi a ajuns la 32,6%.

Micşorarea volumului total al traficului de voce în reţelele fixe a fost determinată de diminuarea tuturor tipurilor de trafic. Astfel, traficul iniţiat către rețelele internaționale a scăzut cu 28,8%, traficul în cadrul acelorași reţele fixe – cu 12,6%, iar traficul către reţelele mobile – cu 11,3%. În consecință, traficul mediu lunar de voce per abonat (MoU) s-a micșorat cu 9,7% şi a alcătuit 187 minute (trei ore și șapte minute).

Diminuarea volumului total de vânzări ale serviciilor de telefonie fixă a fost cauzată de scăderea vânzărilor realizate de majoritatea operatorilor de pe piața respectivă. Astfel, vânzările efectuate de SA „Moldtelecom” au scăzut cu 104,6 mil. lei (-23,2%) și au însumat circa 346 mil. lei, iar vânzările cumulative ale furnizorilor alternativi s-au micșorat cu 2,1 mil. lei și au totalizat peste 13,9 mil. lei. Dinamică negativă a vânzărilor a condus la micșorarea venitului mediu lunar per abonat (ARPU) cu circa 13,4 lei (-20,7%), acesta alcătuind 51,4 lei. SA „Moldtelecom” a înregistrat un ARPU de circa 55,6 lei, iar furnizorii alternativi – un ARPU mediu de 18 lei.

Specialiștii ANRCETI explică micșorarea numărului de abonaţi la serviciile de telefonie fixă, a traficului de voce și a vânzărilor acestor servicii prin utilizarea tot mai frecventă de către abonați a serviciilor voce oferite prin Internet și prin rețelele de telefonie mobilă, servicii care sunt mai avantajoase pentru utilizatori.

La finalul primului semestru al anului 2017, cotele de piață ale operatorilor de telefonie fixă, în funcţie de cifra de afaceri, aproape că nu s-au schimbat, față de anul 2016. Cota de piaţă a SA „Moldtelecom” a alcătuit 96,1%, iar cota cumulativă a furnizorilor alternativi de telefonie fixă – 3,9%.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus