Ziua Națională a Vinului a reușit să facă un prim pas spre o sărbătoare eco-responsabilă care promovează consumul moderat al vinului. Sub genericul „Păstrăm legenda vie”, ediția a XVI-a a celei mai mari sărbători a tradițiilor a implementat cu succes standarde în materie de durabilitate prin adoptarea unui comportament prietenos față de mediul înconjurător și a unui consum conștient pentru cunoașterea legendei Vinului Moldovei și păstrarea acesteia în armonie cu natura. O arată datele finale ale Zilei Naționale a Vinului 2017 care a avut loc în Piața Marii Adunări Naționale din Chișinău între 7 și 8 octombrie.
Desfășurată pentru al patrulea an consecutiv sub brandul unic de ţară „Vinul Moldovei. O legendă vie”, Ziua Națională a Vinului a fost organizată de Oficiul Naţional al Viei şi Vinului, Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, Asociațiile producătorilor de produse vitivinicole cu IGP „Codru”, „Valul lui Traian”, „Ștefan Vodă”, „Divin”, cu susținerea partenerului strategic al evenimentului, Proiectul de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID și Guvernul Suediei și cu sprijinul partenerului general Moldova Agroindbank.
Vinul Moldovei, la Ziua Națională a Vinului 2017
47 de producători autohtoni de vinuri și divinuri, inclusiv 12 producători mici și 3 vinării emergente, s-au reunit sub brandul unic de țară „Vinul Moldovei. O Legendă Vie”. Spre degustare și vânzare au fost propuse peste 1.000 de băuturi de calitate: vinuri tinere din recolta anului 2017, vinuri cu Indicație Geografică Protejată, vinuri obținute din struguri cultivați în viticultura ecologică, divinuri și rachiuri din struguri, vinuri spumante, băuturi pe bază de vin. Peste 30 de produse vitivinicole au fost lansate în premieră. În total au fost consumate 103.000 de sticle, dintre care 15.000 oferite spre degustare și 88.000 pentru vânzare.
16.000 de degustări în baza Carnetului degustătorului
Pentru a promova consumul moderat de vin, au fost puse în vânzare broșuri denumite Carnetul degustatorului, care, printre alte avantaje, oferea un pahar ecologic, port-paharul său și tichete decupabile ce puteau fi schimbate pe degustări de vinuri – un element nou al ediției. Astfel, au fost distribuite și vândute 2.060 de astfel de pahare cu logo-ul „Wine of Moldova”, însoțite de Carnetul degustătorului care a inclus degustări de la 21 de vinării (participante la ofertă), două degustări de divinuri autohtone și degustarea Vinului Favorit. În plus, Carnetul degustătorului a oferit vizitatorilor posibilitatea să folosească transportul public ecologic pe parcursul celor două zile de sărbătoare.
Vizitatorii celei de-a XVI-a ediții
Ziua Naționala a Vinului 2017 are un considerabil potențial turistic și oferă oportunități unice de promovare a identității naționale, tradițiilor și obiceiurilor milenare ale poporului nostru în producerea vinului. Deși a plouat, în special în cea de-a doua zi, sărbătoarea în aer liber a atras 30.000 de vizitatori în Piața Marii Adunări Naționale din Chișinău. Se estimează că 100.000 de oameni au participat la toate evenimentele desfășurate în țară sub egida Zilei Naționale a Vinului. Pentru a participa la sărbătoare, numeroși turiști străini au venit din SUA, România, Ucraina, Rusia, China, Japonia, Turcia, Franta, Germania, Italia, Polonia, Slovacia, Marea Britanie, Cehia, Letonia etc. Datele Poliției de Frontieră arată că 44.500 cetățeni străini au intrat în Republica Moldova în zilele de 6-8 octombrie.
Standul Vinul Moldovei, gazda delegațiilor oficiale
Delegația oficială în frunte cu premierul Pavel Filip și ministrul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, Vasile Bîtca, alături de oaspeți din SUA, Japonia, Franța, Letonia, Polonia etc au participat la deschiderea oficială a Zilei Naționale a Vinului, iar ulterior au avut parte de degustări de vinuri organizate de experții Oficiului Național al Viei și Vinului la standul ambulant Vinul Moldovei – un stand în premieră instalat în cadrul Zilei Naționale a Vinului pentru a populariza brandul de țară. Prezenți la eveniment au fost, de asemenea, mai mulți ambasadori, oameni de afaceri, directori ai unor dintre cele mai mari rețele de supermarketuri din Europa, veniți în vizite de studiu. Ulterior, standul ONVV va călători atât prin țară, cât și în străinătate și va oferi un program inovativ de degustări.
Tururi vinicole
10.000 de vizitatori, inclusiv turiști străini, au ales să călătotească pe Drumul Vinului și au mers în tururi vinicole inedite. Activități și oferte speciale au propus: „Vinăria Brănești”, „Castel Mimi”, „Chateau Cojușna” (Migdal-P), „Mileștii Mici”, „Chateau Purcari”, „Chateau Vartely”, „Vinia Traian”, „Asconi”, „Cricova” și „Kvint”.
Peste 1.000 de „absolvenți” ai Școlii Vinului
Masterclass-urile oenogastronomice de la „Școala Vinului”, organizate de Oficiul Național al Viei și Vinului în Piața Marii Adunării Naționale, cât și standurile a 9 vinării participante la sărbătoare în centrul Capitalei, au fost frecventate în total de 1.036 de oameni. Timp de două zile au avut loc 12 ateliere în cadrul „Școlii Vinului” și alte 34 la standurile vinăriilor. Experți în vinificație și somelieri certificați, experți și degustători autorizați, precum Gheorghe Arpentin, Elizaveta Breahnă, Mihai Druță, Andrian Digolean, Viorel Garaz, Eleonora Obadă, dar și chef Marian Danu au împărtășit, între altele, secrete ale unei degustări corecte, reguli de asociere a vinurilor cu bucatele, inclusiv exerciții practice de elaborare a propriului vin prin arta de asamblare. De asemenea, pentru a promova consumul moderat și responsabil de vin, a funcționat un stand special cu etiloteste, unde peste 1.200 de participanți și-au măsurat concentrația de alcool în aerul expirat.
Program artistic bogat și divers
Programul cultural-artistic din centrul Chișinăului a fost asigurat de 330 de artiști și a inclus spectacole de dans, concerte cu orchestrele de muzică populară „Mugurel” și „Plai moldovenesc”, ale fanfarelor și colectivelor etno-folclorice din municipiul Chișinău și din cele 4 zone vitivinicole ale Moldovei (IGP „Codru”, „Valul lui Traian”, „Ștefan Vodă”, „Divin”). Recitaluri au oferit Cornelia și Marcel Ștefăneț, Surorile Osoianu, Moldovan National Youth Orchestra și Cristi Aldea-Teorodrovici Orchestra.
Premii pentru succesele obținute în domeniul vinificației
Tradițional, la Ziua Națională a Vinului primesc distincții companiile și specialiștii care au obținut performanțe deosebite în domeniu pe parcursul anului. Premiul Mare „pentru merite deosebite în fabricarea vinurilor de calitate înaltă, perpetuarea tradiţiilor şi calităţii excelente a vinurilor autohtone, promovarea imaginii Republicii Moldova ca ţară vitivinicolă pe arena internaţională, precum şi pentru contribuţia la dezvoltarea turismului vitivinicol moldovenesc” l-a obținut compania „Cricova”. Medalia „Petru Ungureanu” și titlul „Cel mai iscusit oenolog al anului" i-au fost atribuite lui Vladimir Hmelevschi de la „Vinuri de Comrat”. Medalia de recunoștință „Vinul Moldovei. O Legendă Vie" a ajuns la Eugen Pîslaru, Vinăria „Sălcuța”, „pentru merite deosebite în dezvoltarea durabilă a industriei vitivinicole, promovarea și implementarea reformelor cu impact asupra relansării filierei vitivinicole”. De medalia de recunoștință „Vinul Moldovei. O Legendă Vie", acordată „pentru merite deosebite în domeniul dezvoltării și promovării oenoturismului” s-au învrednicit două companii – vinăriei „Kara Gani” și agenției turistice „Winetours Moldova”. Opt producătorii artizanali de vinuri au fost apreciați anul acesta cu premiul „Polobocul de Aur”, oferit de Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova.
Presa străină, la Ziua Națională a Vinului
Peste 20 de jurnaliști străini au venit în Republica Moldova pentru a relata despre Ziua Națională a Vinului 2017 și a promova potențialul turistic al țării noastre. Vizita reprezentanților mass-media din Italia, Polonia, Franța a fost organizată de Proiectul de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID și Guvernul Suediei, în parteneriat cu Asociația Națională pentru Turism Receptor din Moldova (ANTRIM).
10 turiști polonezi, câștigători ai concursului organizat de Vinul Moldovei
În rezultatul unei campanii de promovare în Polonia a brandului de țară „Wine of Moldova”, desfășurată în perioada aprilie-iunie, 10 norocoși care au fost cei mai activi pe pagina de Facebook a Vinului Moldovei în Polonia (Wina Moldawii) au câștigat o călătorie în Republica Moldova. Programul realizat de ONVV a oferit posibilitatea căștigătorilor să viziteze nu doar locurile pitorești, vinăriile și monumentele naturale, culturale și istorice ale țării noastre, dar și să participe la Ziua Națională a Vinului și să se bucure de degustări la standul ambulant al Vinului Moldovei.