Comunități de business, ONG-uri și organizații de profil și-au unit forțele sub un singur nume Asociația Companiilor de Creație din Moldova (COR). Noua structură își propune să faciliteze creșterea industriilor creative din Republica Moldova și să asigure educarea și conectarea entităților locale la nivel național și internațional, devenind o voce unitară care susține și reprezintă organizațiile autohtone din domeniu. Detalii despre obiectivele COR, proiectele desfășurate și modilitățile de a deveni membru pot fi găsite pe site-ul oficial cor.md și pe pagina de facebook a asociației.
Concepută drept o platformă de dialog între industriile creative, Guvern, instituții de învățământ și donatori, Asociația Companiilor de Creație din Moldova (COR) este susținută de partenerul strategic - Proiectul de Competitivitate din Moldova, finanțat de Agenția SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și Guvernul Suediei.
Industriile creative vizează tot ceea ce este produs de creativitatea artistică şi ştiinţifică şi are potențial industrial, adică intră în circuitul economic, produce valoare, generează venituri publice prin taxele şi impozitele plătite, creează locuri de muncă şi profit, ajută la dezvoltarea regională şi naţională. La nivel mondial, domeniul generează venituri de 2.250 miliarde de dolari SUA și oferă în jur de 30 de milioane de locuri de muncă. Sectorul creativ este al treilea cel mai mare angajator în Europa, după cel al construcțiilor și cel alimentar.
Pe plan internațional și local, companiile și sectorul ONG își consolidează eforturile prin formarea asociațiilor, care devin platforme de promovare și de dezvoltare a industriilor reprezentate. Asemeni asociațiilor din industria ușoară, TIC, turism și alte domenii, Asociația Companiilor de Creație din Moldova (COR) are statut juridic de organizație necomercială, neguvernamentală, independentă şi apolitică, constituită în baza liberei asocieri şi egalităţii în drepturi, asociate în vederea realizării în comun a obiectivelor setate pentru sectorul creativ.
Obiectivele principale pe care și le-a setat COR se axează pe:
- asigurarea cunoașterii și vizibilității Moldovei ca țară cu potențial ridicat în domeniile creative pentru sporirea exportului de servicii creative;
- dezvoltarea talentelor prin organizarea școlilor alternative, asigurarea transferului de cunoștințe din exterior, organizarea de workshopuri specializate și alte activități;
- creșterea capacității de lobby și advocacy pentru îmbunătățirea mediului de afaceri.
În Republica Moldova, domeniile creative, cum ar fi publicitatea și arhitectura, înregistrează o creștere anuală de 11%. Salariile pornesc de la 7.000 de lei (minim brut), ceea ce este cu 20% mai mare decât în alte industrii. Sectorul angajează tineri cu vârsta medie de 25 de ani, educați, calificați și motori de inovare. Mai mult, locurile de muncă din industria creativă sunt mult mai rezistente la procesele de automatizare, iar exporturile de astfel de servicii din țările în curs de dezvoltare înregistrează rate de creștere mult mai mari decât cele oferite de țările industrializate. Cu venituri de 550 de miliarde de dolari, industriile creative contribuie cu 4,2% la PIB-ul Europei.