Fondul rutier a fost gestionat ineficient în perioada anilor 2014 – 2016. Aceasta este concluzia Raportului auditului de performanță ”Este gestionat în mod eficient și eficace Fondul rutier în vederea asigurării dezvoltării infrastructurii rutiere de calitate?”, audiat astăzi, în cadrul ședinței Comisiei parlamentare economie, buget și finanțe.
La procedura de control parlamentar au participat reprezentanți ai autorităților responsabile de acest domeniu, inclusiv Ministerul Economiei și Infrastructurii, Ministerul Finanțelor, Serviciul Fiscal de Stat, Serviciul Vamal, Agenția Servicii Publice, Agenția Națională Transport Auto, Întreprinderea de Stat ,,Administrația de Stat a Drumurilor” și Inspecția de Stat în Construcții.
Vicepreședinta Curții de Conturi Tamara Andrușca a menționat că obiectivul activității de audit s-a axat pe determinarea rezultatelor și progreselor Fondului rutier, a problemelor existente, precum și identificarea metodelor și căilor de optimizare a rezultatelor. Totodată, au fost înaintate autorităților un șir de recomandări pentru îmbunătățirea managementului acestuia.
Printre problemele identificate, raportoarea a enumerat diminuarea veniturilor Fondului, în timp ce unele taxe au crescut. De asemenea, Tamara Andrușca a spus că au fost achiziționate lucrări și servicii ineficiente, iar procesul de contractare a serviciilor de întreținere a drumurilor a fost unul defectuos. Totodată, au fost recepționate lucrări de reparație a drumurilor publice cu abateri de la prevederile legislației în domeniul calității în construcții.
”Lipsa unui cadru normativ adecvat, la fel, a determinat neatingerea rezultatelor scontate în termeni atât calitativi, cât și cantitativi”, a precizat raportoarea.
În context, Secretarul de stat al Ministerului Economiei și Infrastructurii, Anatol Usatîi a declarat că se află în proces de elaborare un nou sistem pentru întreținerea drumurilor, bazat pe nivel de performanță, care va elimina aceste probleme.
La rândul lor, deputații au adresat o serie de întrebări autorităților responsabile și au recomandat înlăturarea tuturor deficiențelor identificate și monitorizarea strictă a implementării. Toate entitățile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 12 luni de la data publicării Hotărârii.
În Republica Moldova, lungimea totală a drumurilor publice constituie 10 586 km sau cu 26 km mai mult față de anul 2014. Extinderea porțiunii de drumuri publice a fost finanțată din sursele Fondului rutier, în valoare de 203,8 mln.lei, anunță Direcția comunicare și relații publice a Parlamentului Republicii Moldova.