Datele statistice privind evoluția pieței serviciilor de telefonie mobilă, în primul semestru al anului 2018, arată că tendința de scădere a veniturilor realizate de furnizori continuă, în condițiile diminuării numărului de utilizatori ai acestor servicii dar și a traficului de voce generat de ei. Astfel, volumul total al veniturilor realizate din vânzarea serviciilor de telefonie mobilă a scăzut cu 99,4 mil. lei (-6%), față de aceiași perioadă a anului trecut și a totalizat 1 mld. 546 mil. lei, numărul utilizatorilor s-a micșorat, față de finalul anului 2017, cu 51,5 mii (-1,2%) și a constituit 4 mil. 408,5 mii, iar volumul traficului de voce s-a diminuat, în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, cu 26,2 mil. minute (-0,8%) și a alcătuit 3 mld. 63,2 mil. minute.
Conform datelor prezentate Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) de cei trei furnizori de servicii de comunicaţii mobile (Orange Moldova, Moldcell şi Moldtelecom (Unite), scăderea pieței de telefonie mobilă a fost determinată, de fapt, de micșorarea vânzărilor realizate de Moldcell și Orange Moldova. Volumul vânzărilor înregistrate de Moldcell s-a redus cu 9% și a totalizat 465,1 mil. lei, vânzările efectuate de Orange Moldova s-au diminuat cu 5,9% și au depășit 998,6 mil. lei. Totodată, vânzările înregistrate de Moldtelecom au sporit cu 12,1% și au totalizat peste 82,2 mil. lei. În consecință, venitul mediu lunar per utilizator (ARPU) a scăzut cu 2,4% şi a alcătuit 71,3 lei. Moldtelecom a înregistrat un ARPU de 83 lei, Orange Moldova – de 75,4 lei și Moldcell – de 62,4 lei.
Micșorarea numărului total de utilizatori a fost cauzată de diminuarea bazei de clienți ai companiilor Orange Moldova, cu 42,6 mii, atingând cifra de 2 mil. 556,3 mii și Moldcell cu 19,9 mii, ajungând la 1 mil. 465,9 mii. Numărul clienților Moldtelecom a crescut cu 10,9 mii și a alcătuit 386,2 mii. Urmare a acestei evoluții, rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă la 100 de locuitori ai Republicii Moldova a scăzut cu 1,45 puncte procentuale și a alcătuit 124,2%.
Analiza traficului de voce generat de utilizatori arată că aceștia continuă să dea preferință convorbirilor realizate în rețelele proprii și a celor direcționate către alte rețele mobile. În perioada de referință, volumul traficului generat în aceleași rețele mobile și către alte rețele mobile a alcătuit 2,3 mld. minute și, respectiv, 515 mil. minute, iar ponderea acestora în structura traficului total de voce a fost de 74,9% și, respectiv, 17,2%. În același timp, traficul către rețelele fixe a totalizat 129,6 mil. minute, iar traficul internaţional de ieșire 32,1 mil. minute, având o pondere de 4% și, respectiv, de 1%. Traficul mediu lunar (MoU) generat de un utilizator, în primul semestru al anului 2018, a constituit 270 minute (patru ore și 30 minute), iar durata unui apel a fost de 1,7 minute. Cele mai multe minute – 309 - a vorbit în mediu lunar la telefon un utilizator al companiei Orange Moldova. Un utilizator deservit de Moldtelecom a vorbit la telefon în mediu lunar 286 minute, iar cel deservit de Moldcell – 199 minute.
La finalul primului semestru 2018, cotele de piață ale celor trei furnizori de servicii de telefonie mobilă, în funcţie de volumul de vânzări, au fost următoarele: Orange Moldova – 64,6%, Moldcell – de 30,1% şi Moldtelecom – de 5,3%, potrivit unui comunicat al ANRCETI.