Situația dezastruoasă din instituțiile de cercetare și de învățământ cu profil agricol din țară a fost discutată astăzi în cadrul unei ședințe convocată de premierul Pavel Filip. „Noi avem instituții care pur și simplu jefuiesc statul – solicită bani din buget care sunt cheltuiți ineficient. În același timp, de la terenurile agricole pe care le dețin, veniturile sunt zero lei. Astăzi putem să investim acolo sume enorme de bani, rezultatul nu se va îmbunătăți, ba dimpotrivă, dezastrul se va amplifica”, a spus Pavel Filip.
Bugetul alocat pentru aceste instituții este de circa 312 milioane de lei. Suprafața terenurilor care aparțin instituțiilor de învățământ și de cercetare cu profil agricol depășește 11 mii de hectare, iar majoritatea dintre acestea au fost transferate în gestiunea unor stațiuni tehnologice/didactice – experimentale create în anul 2008, care în prezent sunt în insolvență. „Au fost scheme bine gândite, astfel, încât să poată pune mâna apoi pe aceste terenuri agricole. Trebuie să ne adresăm Procuraturii Generale să se implice, să vadă în ce bază au fost cedate terenurile agricole, de ce aceste stațiuni au intrat în insolvență”, a subliniat premierul.
Printre alte probleme au fost menționate pregătirea unor specialiști de care economia nu are nevoie, instruirea la echipamente învechite, ponderea mare a personalului tehnic față de cel profesoral, cercetări cu impact redus.„Cel mai grav cred că este procesul educațional. Nu sunt pregătiți specialiști necesari sectorului agrar. Rata de angajare în câmpul muncii a absolvenților colegiilor de profil este sub 30%. Tot ce ține de educația și cercetarea în domeniul agricol, pornind de la școlile profesional-tehnice până la universitate și instituții de cercetare, trebuie să înțelegem ce optimizări și restructurări facem, astfel încât să avem eficiență”, a conchis Pavel Filip.
Prim-ministrul a dispus crearea unui grup de lucru, care să propună soluții pentru depășirea situației critice din domeniu. Activitatea acestuia se va axa pe 2 direcții prioritare:
1. Elaborarea unui plan de restructurare a rețelei de școli profesionale, colegii, universitate, instituții de cercetare cu profil agricol;
2. Sesizarea procuraturii pentru investigarea cazurilor de inducere în insolvență a stațiilor tehnologice/didactice-experimentale care administrează terenurile instituțiilor de învățământ și cercetare cu profil agricol
În prezent, în Republica Moldova sunt 41 de instituții de cercetare și de învățământ cu profil agrar, potrivit unui comunicat difuzat de guvern.