În condițiile unei piețe interne limitate, creșterea și diversificarea exporturilor sunt acțiunile pe care Republica Moldova trebuie să le întreprindă cu scopul de a îmbunătăți semnificativ standardele de viață pentru generațiile actuale și viitoare. Iar exporturile, la rândul lor, sunt direct influențate de volumul investițiilor. Este constatarea care se regăsește în Strategia națională de atragere a investițiilor și promovare a exporturilor pentru anii 2016-2020 și pe care actuala guvernare o implementează cu pași fermi. Astăzi țara noastră vine în întâmpinarea investitorilor prin oferirea unui set de instrumente concrete, competitive la nivel regional și cu impact direct asupra îmbunătățirii climatului de afaceri per ansamblu.
Despre stabilitatea economiei naționale și legislația prietenoasă mediului de afaceri vorbesc topurile internaționale de specialitate. Republica Moldova s-a clasat pe locul 47 din 190 de economii ale lumii, incluse în clasamentul Grupului Băncii Mondiale privind mediul de afaceri, devansând țările vecine România și Ucraina. Potrivit „Doing Business 2019”, Republica Moldova ocupă poziții înalte la capitolul „inițierea afacerii” (14) și „înregistrarea proprietății” (22). În prezent este nevoie de doar 1 zi și 4 formalități pentru a înregistra o companie.
Anul trecut, țara noastră s-a clasat pe locul 6 în lume în ceea ce privește numărul locurilor de muncă create în raport cu numărul populației, totodată ajungând și cea mai nouă destinație emergentă pentru investiții, potrivit Raportului Global Location Trends 2017.
Transformarea Republicii Moldova într-o destinație din ce în ce mai atractivă pentru investitorii străini este rezultatul unui șir de reforme și politici guvernamentale, implementate în ultimii ani. Scopul lor este de a valorifica la maxim poziția geografică avantajoasă a țării noastre, dar și accesul ei la o piață de circa 800 de milioane de potențiali consumatori – rezultat al încheierii acordurilor de liber schimb cu 43 de state din UE, CSI și Asia. Rezultatele nu s-au lăsat așteptate: în anul 2017 valoarea exporturilor moldovenești a constituit 2,5 mld. USD, în creștere cu 19% față de indicatorii din 2016. În primele 9 luni ale lui 2018, acest indicator a depășit deja 2 mld. USD. S-a reconfigurat și distribuția produselor de export: peste 2/3 din mărfuri ajung în Uniunea Europeană (70%).
Potrivit unui comunicat, o evoluție pozitivă s-a înregistrat și în cele 7 Zone Economice Libere. De la începutul anului 2018, vânzările mărfurilor industriale, produse în cadrul ZEL-urilor, au crescut cu 68% față de anul trecut, ajungând la 384 mil. USD.
Chiril Gaburici, ministrul Economiei și Infrastructurii: „Guvernul Republicii Moldova depune eforturi importante pentru a crea un mediu de afaceri atractiv, care să stimuleze investițiile. Suntem conștienți că investițiile generează noi activități economice și au ca finalitate obținerea de bunuri și servicii indispensabile unei economii viabile și prospere, iată de ce atragerea capitalului extern și promovarea exporturilor este prioritatea noastră strategică. Prin încheierea unor acorduri de comerț și liber schimb la nivel regional și internațional, prin reducerea presiunii fiscale, prin crearea unor condiții preferențiale pentru rezidenți în cadrul ZEL-urilor, Parcurilor IT și industriale, ne-am propus să valorificăm la maxim potențialul țării în calitate de punct natural de tranzit între Est și Vest, să consolidăm un model de creștere economică bazat pe dezvoltarea industriilor exportatoare de bunuri și servicii.”
În particular, reformele operate de Executiv s-au axat pe reducerea poverii impozitelor și obstacolelor birocratice. Astăzi, Moldova are unul dintre cele mai competitive sisteme fiscale din regiune, cu un impozit pe profit de 10% pentru HoReCa, de 6% – pentru rezidenții Zonelor Economice Libere și impozitul unic de 7% pentru rezidenții Parcurilor IT. La capitolul „Contribuții de asigurări sociale”, țara noastră are cea mai competitivă rată din regiune – 18%. A fost redus cu 70% numărul organelor cu funcții de control, iar agenții economici au nevoie cu 300 de acte permisive mai puțin pentru a și dezvolta afacerile legal. Din iulie 2018, prin intermediul Sistemului Informațional Automatizat, care funcționează ca un „Ghișeu Unic”, mediul de afaceri poate solicita documentele necesare în regim online.
Antreprenorii care întrunesc anumite condiții pot obține subvenționarea locurilor de muncă nou create – Guvernul le oferă câte 40.000 lei pentru fiecare 100+1 job nou. Potrivit estimărilor Ministerului Economiei și Infrastructurii, în următorii 2 ani Moldova va atrage un flux net de investiții în valoare de 380 milioane USD și vor fi create 10 mii de locuri de muncă. Agenția de Investiții este structura guvernamentală direct responsabilă de implementarea Strategiei naționale de atragere a investițiilor și promovare a exporturilor pentru anii 2016-2020.
Rodica Verbeniuc, director, Agenția de Investiții: „Datorită faptului că Guvernul s-a angajat să implementeze un șir de reforme ambițioase, menite să îmbunătățească climatul investițional, avem mai multe motive concludente să afirmăm că Moldova dispune de potențial pentru atragerea, dar și pentru menținerea și dezvoltarea eficientă a investițiilor străine directe. Acestea din urmă ar permite companiilor locale tranziția la activități generatoare de o mai înaltă valoare adăugată și oportunități de integrare în lanțurile valorice din economia globală. Noua echipă a Agenției își va consolida eforturile pentru a elabora și promova un brand al Moldovei în calitate de destinație pentru investiții – InvestMoldova – cu identitate vizuală distinctă, susținut de oportunitățile competitive din toate sectoarele identificate drept strategice pentru economia națională. La utilizarea instrumentelor de promovare, precum diplomația economică, misiunile de afaceri B2B și B2G, mese rotunde, forumuri și expoziții internaționale, ne vom concentra pe relevanță, eficiență și rezultate. Pe termen lung ne propunem să oferim un suport exhaustiv antreprenorilor deciși să gestioneze în Moldova afaceri serioase și transparente, să aducă inovații, să creeze locuri de muncă atractive și să asigure producție competitivă.”
Despre deschiderea fără precedent a Guvernului RM față de investitori se va discuta în cadrul celui mai important eveniment economic din țară – „Moldova Business Week 2018” – care va avea loc între 27 și 29 noiembrie la Chișinău. Un număr fără precedent de investitori, finanțatori, importatori și exportatori din Republica Moldova și alte 30 de țări vor afla din prima sursă despre potențialul investițional al celor 7 sectoare strategice ale economiei naționale: Energetică, Infrastructură, Automotive și Electronică, Tehnologia Informației și a Comunicațiilor, Agricultură și Industria Alimentară, Turism și Industria Ușoară. Peste 75 de vorbitori, printre care reprezentanți ai Guvernului Republicii Moldova, ambasadori, reprezentanți ai partenerilor externi strategici, ai companiilor autohtone, dar și invitați speciali, vor elucida avantajele competitive ale sectoarelor, oportunitățile investiționale actuale și politicile statului în susținerea investițiilor.
Evenimentul nu poate fi ratat de cei care își propun să-și internaționalizeze businessul, să cunoască noile tendințe în abordarea parteneriatelor externe, să identifice noi clienți sau piețe de desfacere, să adopte noi modele de reușită în afaceri și soluții pentru provocările cotidiene și să stabilească direct contacte cu potențialii investitori sau parteneri de afaceri din străinătate. Accesul la conferință este liber pentru toți doritorii, doar în baza înregistrării prealabile online pe www.mbw.md.