Trimite e-mail | Printeaza
Economie
24.09.2019

Consumatorii din Moldova sunt dispuși să economisească energia electrică atunci când sunt comparați cu eficiența vecinilor

Consumatorii din Moldova sunt dispuși să economisească energia electrică atunci când sunt comparați cu eficiența vecinilor

20.000 de gospodării din Chișinău și-au redus cu 2% consumul de electricitate numai pentru că au fost informați că vecinii lor primesc facturi mai mici sau consumă mai puțin. Scrisorile le-au fost trimise în cadrul unui experiment comportamental desfășurat de PNUD Moldova și Gas Natural Fenosa Furnizare Energie, pe parcursul a 30 de zile.

PNUD Moldova a încheiat un parteneriat cu Gas Natural Fenosa Furnizare Energie și Behavioral Insights Team pentru a reduce consumul de electricitate în Chișinău și, contribuind la diminuarea volumului emisiilor dăunătoare de la centralele electrice.

Pentru asta, partenerii au elaborat două modele de scrisori: una dintre ele compara consumul de energie a unei gospodării în KWh, în raport cu „gospodăria vecină, eficientă din punct de vedere energetic”, iar cealaltă făcea referință la suma facturii. Mesajele au fost testate înainte de expediere, pentru a vedea în ce măsură încurajează la economisirea energiei electrice. Campania a fost inspirată din succesul programului Opower din Statele Unite.

„Noi promovăm continuu eficiența energetică prin diverse proiecte și canale de comunicare, încurajând consumul rezonabil de energie, și, prin urmare, contribuind la protecția mediului. Experimentul comun cu PNUD demonstrează că până și o mică acțiune de informare despre consumul de energie printr-o comparație cu vecinul poate avea un mare impact asupra economisirii de energie electrică și confirmă că proiectul merită să fie extins în toată țara”, a spus Jose Luis Gomez Pascual, managerul de țară al Gas Natural Fenosa în Moldova.

Eficiența scrisorilor a fost testată prin utilizarea studiul randomizat. Gas Natural Fenosa Furnizare Energie a identificat aproximativ 127.000 de gospodării care au consumat mai multă electricitate decât media pe țară pentru primele trei luni ale anului 2019. Subiecții experimentului au fost împărțiți aleatoriu în trei grupuri. Două grupuri de câte aproximativ 10.000 de persoane au primit unul din cele două modele de scrisori. Celorlalte 107.000 gospodării nu le-au fost trimise scrisori.

În rezultat, s-a constatat că cei care au primit scrisoarea au redus consumul de electricitate cu aproximativ 2% în luna următoare, comparativ cu cei care nu au primit mesaje. Nu s-au constatat diferențele statistice semnificative între impactul celor două modele de scrisori.

„Din câte cunoaștem, acesta este cel mai mare și robust experiment comportamental pe domeniul responsabilizării consumului din Republica Moldova și din regiune. Rezultatele experimentului sunt pozitive, ceea ce este încurajator. Noi analizăm posibilitatea extinderii acestei inițiative la nivel național, iar în paralel căutăm oportunități adiționale pentru a încuraja consumatorii să economisească energie”, a spus Dumitru Vasilescu, specialist politici la PNUD Moldova.

Conținutul scrisorilor și designul experimentului au fost elaborate în parteneriat cu Behavioural Insights Team (BIT). BIT a fost înființat în 2010 în cadrul Guvernului Marii Britanii și a fost prima instituție de stat din lume dedicată aplicării științelor comportamentale. BIT s-a detașat de guvernul britanic în 2014 și a devenit o companie de consultanță comportamentală, care ajută guvernele și organizațiile să utilizeze știința comportamentală la formularea politicilor publice și a obiectivelor sociale.

Experimentul a fost gestionat de Laboratorul pe Inovații al PNUD Moldova, ca parte a strategiei de implicare a sectorului privat în realizarea Agendei 2030 și a celor 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă (ODD), și finanțat de Facilitatea Globală a PNUD pentru Inovații și Gas Natural Fenosa Furnizare Energie.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus