Comisia parlamentară de anchetă pentru analiza privatizărilor și concesionărilor din perioada 2013-2019 a audiat, marți, 22 octombrie, noi martori pe cazul înstrăinării ilicite a bunurilor statului și totodată a examinat Proiectele Rapoartelor privind modernizarea și eficientizarea activității Î.S. Gările și Stațiile Auto și S.A. Tutun CTC.
La audieri au fost invitați și audiați reprezentanți ai APP - Maria Șendilă, Șef Direcție, și Dorina Cebotarean, Șef Direcție, secretar al Comisiei de privatizare a S.A. Tutun CTC – care nu s-a prezentat la ședință, precum și Iurie Moroz - administrator la S.R.L. Gările Auto Moderne, Iurie Ușurelu – Președintele Consiliului S.A. Tutun CTC în perioada 2016-2019.
În urma examinării Proiectului de Raport privind modernizarea și eficientizarea activității Î.S. Gările și Stațiile Auto (GSA), Comisia de anchetă a constatat un șir de încălcări în acest caz și anume: guvernul Filip a reușit cu o viteză exemplară să adopte o decizie absolut pripită, neargumentată și pe alocuri absurdă - să inițieze un PPP; să desfășoare un concurs viciat, cu multiple încălcări ale legislației; să semneze un contract de PPP nociv interesului public și să neglijeze orice monitorizare a îndeplinirii obligațiilor de către partenerul privat.
Concursul de selectare a PPP a fost câștigat, printr-o singură ofertă, de o asociație compusă din:
1. SRL ”Gările Auto Moderne” – o întreprindere înregistrată cu două zile înainte de a depune oferta;
2. FPC Exfactor SRL – o întreprindere notorie în Republica Moldova din domeniul construcțiilor;
3. Luka Muco – un cetățean al SUA.
În pofida termenului extrem de scurt pentru a pregăti și înainta o ofertă cu o valoare de 200 mil. lei, FPC Exfactor s-a retras dintre fondatorii SRL ”Gările Auto Moderne” la jumătate de an după semnarea contractului de PPP, declarând în presă că nu mai are interes în proiect. Însă modul în care ofertantul a reușit să pregătească o atare ofertă în 47 de zile ar trebui sa prezinte un interes nemijlocit pentru o eventuală anchetă penală.
Bizare sunt și conexiunile FPC Exfactor cu un anumit cetățean, Ilan Șor și grupul lui de companii, un exemplu similar s-a produs și în cazul concesiunii Aeroportului Internațional Chișinău.
Acest fapt trezește suspiciunea rezonabilă că FPC Exfactor a servit, prin abuz de încredere, doar ca paravan pentru grupul Șor de a prelua Î.S. GSA, cu rulaje de 400 mil. lei anual.
Președintele Comisiei parlamentare de anchetă, Igor Munteanu, a comentat stilul asemănător al mai multor cazuri cercetate de deputați: ”Se atestă o practică vicioasă a APP de inițiere și selectare a partenerului privat în PPP sau proiecte de privatizare, unde după câștigarea concursului, persoanele juridice care corespundeau formal unor rigori inițiale elevate, în urma unor contracte extrem de permisive pot ceda cota-parte către persoane fizice sau juridice mult mai puțin calificate. Această practică este observată și în cazul concesiunii Aeroportului Internațional Chișinău, și în cazul privatizării Air Moldova”.
Membrii Comisiei au depistat mai multe neconformități, neglijențe și abuzuri, care sunt temeiuri suficiente pentru a declara PPP-ul de modernizare a Gărilor și Stațiilor Auto un proiect cu grave încălcări de procedură și străin interesului public.
Deputații au menționat că este necesar de a fi investigat, de ce în textul contractului a fost folosită noțiunea de ”garanție” și nu ”garanție bancară”, așa cum prevede norma legală.
”Substituirea normelor legale în contract din ”garanții bancare” în ”poliță de asigurare” presupune o interpretare abuzivă a prevederilor normative de către comisia de selectare și de către APP și riscă să aducă prejudicii statului în proporții deosebit de mari,” – a ținut să precizeze Președintele Comisiei de anchetă C51, Igor Munteanu.
Totodată, Comisia de anchetă a audiat Raportul preliminar de evaluare a concursului comercial de înstrăinare a acțiunilor deținute de stat în ”Tutun-CTC” S.A.
Comisia a constatat că întreprinderea a fost adusă sistemic, de către fosta guvernare, într-o stare financiară deplorabilă, prin favorizare prin lege a importatorilor și defavorizarea producătorului autohton.
Evaluarea ofertelor de privatizare a fost pur formală și Planurile de dezvoltare a ofertanților nu prevedeau sume și termeni concreți de efectuare a investițiilor.
În urma audierii raportorilor, Comisia de anchetă a votat în unanimitate pentru aprobare și propunerea Rapoartelor spre audiere în plenul Parlamentului, anunță Comisia economie, buget și finanțe.
Trimite e-mail | Printeaza
Economie
23.10.2019Comisia de anchetă a audiat noi martori pe cazul înstrăinării ilicite a bunurilor statului și a examinat rapoartele privind modernizarea ÎS ”Gările și Stațiile Auto” și SA ”Tutun CTC”
Comentarii (0)