Trimite e-mail | Printeaza
Economie
11.11.2019

Răspunsul Ministerului Economiei și Infrastructurii la moțiunea de cenzură depusă de Partidul Socialiștilor din Republica Moldova împotriva Guvernului Sandu

Răspunsul Ministerului Economiei și Infrastructurii la moțiunea de cenzură depusă de Partidul Socialiștilor din Republica Moldova împotriva Guvernului Sandu

În contextul moțiunii de cenzură depusă de Partidul Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM) împotriva Guvernului Sandu, în care deputații PSRM indică că ”...prin inacțiunea sa pe diferite direcții de activitate social-economică dăunează intereselor actualei generații și viitoarelor generații de cetățeni”, precum că ”...am atras atenția asupra înrăutățirii situației social-economice a țării...”, vă informăm următoarele:

Conform celor mai recente previziuni ale Băncii Europene de Reconstrucții și Dezvoltare (BERD), economia Republicii Moldova s-a accelerat și va înregistra o creștere economică de 3,8% față de un avans de 3,5% estimat în luna mai. Și pentru 2020, BERD a îmbunătățit prognoza, estimînd o expansiune de 4,0% a PIB-ului țării noastre[1]. Și mai mult, în luna octombrie a anului curent Serviciul Vamal a colectat la bugetul de stat 2 mlrd. 115 mil. lei, cu circa 100 mil. lei mai mult comparativ cu perioada similară a anului curent[2]. Prin urmare, acțiunile Ministerului Economiei și Infrastructurii și a Guvernului în perioada iunie-noiembrie 2019 au contribuit deja la accelerarea creșterii economice prognozate.

Deși am moștenit un sistem economic stresat, plin de monopoluri, scheme frauduloase și un mediu de afaceri criminalizat, în perioada celor cinci luni de activitate de la învestirea Guvernului Sandu, Ministerul Economiei și Infrastructurii a întreprins acțiuni și a promovat politici publice care conduc direct la demonopolizarea sectoarelor economice, la eliminarea practicilor neloiale pe piață și la scoaterea de sub practici criminale a mediului de afaceri. Printre aceste măsuri se regăsesc următoarele:

-  Au fost analizate privatizările problematice și cazurile de gestionare defectuoasă a patrimoniului statului în Metalferos, Calea Ferata, Aeroportul Internațional Chișinău, Air Moldova, Arena Chișinău, Gările și Stațiile Auto, Tutun-CTC, Moldexpo, Moldtelecom, RED-Nord Bălți, Combinatul de vinuri Cricova, Mileștii Mici, Aeroportul Mărculești, Poșta Moldovei, Fabrica de sticlă. Au fost transmise dosarele către Procuratura Generală și Procuratura Anticorupție pe cazurile Aeroportul Internațional Chișinău, Air Moldova, Arena Chișinău, Gările și Stațiile Auto, Tutun CTC.

- Pentru demonopolizarea domeniului economic, Ministerul Economiei și Infrastructurii a promovat proiectele de Hotărâri de Guvern pentru eliminarea monopolului la exportul de deșeuri de metale (demonopolizarea „Metalferos”), eliminarea monopolului la exportul de nuci; a identificat soluții pentru demonopolizarea pieții de cereale și exportul de cereale; au fost promovate propunerile la Legea deofoshorizării, prin care toate companiile care intră în relații contractuale cu statul sunt obligate să declare ultimul beneficiar. Este pregătit pachetul de lege pentru promovarea Comisiei pentru Investiții strategice de importanță națională, care va avea drept scop investigarea potențialelor contracte de investiții în obiecte strategice naționale, cu opțiunea de blocare a vânzării, concesionării sau oricăror altor tipuri de tranzacții;

- În vederea dezvoltării sectorului economic a fost relansat programele de asistență economică și financiară cu partenerii de dezvoltare – UE și SUA, precum și cu instituțiile financiare internaționale – Banca Mondială, FMI, BERD, BEI, GIZ și altele; a fost obținută mărirea cotelor de export la produse agro-alimentare către UE fără taxe vamale;

- În sectorul energetic, a fost relansat și accelerat discuțiile privind construcția gazoductului Iași-Chișinău, privind respectarea termenilor de finalizare a gazoductului, astfel încât Moldova să poată beneficia de resurse de gaze începând cu 2020. Totodată, au fost accesați 61 mln Euro pentru interconectarea rețelelor de energie electrică dintre Republica Moldova și România, și anume pentru extinderea stației din Vulcănești, modernizarea stației din Chișinău și construcția liniei electrice aeriene LEA 400 Kv Vulcănești-Chișinău;

- Pe domeniul transporturilor, și în mod special, pe transportul aerian și naval a fost promovat un set de acte normative care vor scoate Republica Moldova din lista neagră a transportului aerian european și respectiv, din lista neagră a Memorandumul de înțelegere de la Paris privind controlul statului portului.

Răspunsul integral al Ministerului Economiei și Infrastructurii poate fi accesat aici.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus