Peste 80 de producători de pe ambele maluri ale Nistrului și reprezentanții marilor rețele comerciale din Moldova au inițiat astăzi un dialog și au stabilit parteneriate în cadrul Trade Forum, organizat de proiectul „Dezvoltarea capacităților de export pe malurile Nistrului” (AdTrade), finanțat de Suedia și implementat de PNUD.
Tendințele comerțului cu amănuntul, termenii și condițiile de accesare a lanțurilor de magazine din Moldova au fost subiectele dezbătute de participanți în prima parte a evenimentului. Câțiva reprezentanți ai companiilor de retail din Moldova au prezentat istoria de dezvoltare a rețelelor lor, cerințele tehnice de colaborare, termenii de plată și alte informații utile pentru producători. Astfel, participanții la forum s-au familiarizat cu schimbările majore din retail și tendințele-cheie care se vor dezvolta în următorii ani, precum și cu instrumentele inovative care pot fi aplicate de producători pentru a cuceri piața locală.
Oxana Paierele, coordonatoare de programe la Ambasada Suediei în Moldova, a menționat în debutul forumului: „Dezvoltarea economică este una din prioritățile asistenței de dezvoltare a Suediei în Republica Moldova, inclusiv prin dezvoltarea capacităților companiilor de pe ambele maluri ale Nistrului de a-și exporta produsele pe piața Uniunii Europene. Potențialul de dezvoltare economică trebuie valorificat nu doar în Chișinău, dar și în regiuni. Creșterea schimburilor comerciale va fi impulsionată și prin asigurarea unui climat de cooperare dintre producătorii de pe ambele maluri ale Nistrului, creând astfel oportunități de muncă cu venituri bune pentru toți locuitorii Republicii Moldova”.
Trade Forum face parte dintr-o serie de activități susținute de Suedia și PNUD, în cadrul proiectului AdTrade, care au ca scop creșterea competitivității întreprinderilor de pe ambele maluri ale Nistrului și promovarea cooperării lor pentru creșterea exporturilor și diversificarea pieței.
„Prin organizarea acestui forum ne-am dorit să facilităm colaborarea între parteneri, inclusiv prin informarea producătorilor cu privire la cerințele rețelei față de produsele livrate și condițiile contractuale de lucru. Scopul nostru este să sporim prezența produselor autohtone pe rafturile magazinelor din Moldova. Asemenea inițiative oferă producătorilor de pe ambele maluri ale Nistrului oportunitatea de a interacționa între ei și de a găsi noi posibilități de dezvoltare a afacerilor, contribuind astfel la crearea mai multor locuri de muncă”, susține Maxim Cataranciuc, managerul proiectului PNUD AdTrade.
În a doua parte a evenimentului, producătorii de pe ambele maluri ale Nistrului au avut posibilitatea să își prezinte ofertele comerciale și să stabilească relații de colaborare cu retailerii, precum și cu alți producători în cadrul unor sesiuni B2B.
Pentru Valeriu Prodius din orașul Tiraspol forumul a fost un prilej perfect pentru a dezvolta noi parteneriate cu producători de pe malul drept: „Compania pe care o reprezint produce spirulină sub formă de pastă congelată, un produs cu o mulțime de beneficii pentru sănătate, dar puțin cunoscut și utilizat în Republica Moldova. În cadrul forumului am ajuns la o înțelegere cu câteva companii de panificație de a lansa împreună un produs inovativ pentru piața noastră – pâinea îmbogățită cu spirulină”.
Angela Sobol din satul Vărvăreuca, raionul Florești, produce de câțiva ani fulgi de cereale fără gluten, pe care îi comercializează de ceva timp într-un lanț de magazine. Își dorește însă să extindă vânzările în mai multe rețele comerciale din Moldova și din afara ei. Ea susține că pentru un producător este dificil să convingă comercianții să-i accepte produsul pe rafturile magazinelor și asta pentru că există o gamă variată de produse de import, care reduc oportunitățile de a accesa rețelele de retail. Tocmai din acest motiv a găsit extrem de utilă inițiativa proiectului PNUD AdTrade de a organiza un asemenea forum: „Am avut posibilitatea să interacționez la direct cu reprezentanții marilor magazine, dar și cu alți producători și asta m-a ajutat să-mi promovez marfa, să înțeleg mai bine cerințele comercianților și pașii pe care ar trebui să-i fac pentru ca produsele mele să ajungă pe raft și să cucerească cumpărătorii”.
Participanții au declarat că reuniunea a fost una utilă și necesară și au venit cu propunerea de a organiza ediții repetate, menite să creeze o conexiune între ei.
Proiectul „Dezvoltarea capacităților de export pe ambele maluri ale Nistrului” (AdTrade) oferă asistență pentru crearea unor legături comerciale pe termen lung între antreprenorii de pe ambele maluri ale Nistrului și la edificarea unui mediu de încredere și de cooperare în regiune. Inițiativa stimulează și promovează exporturile de mărfuri și servicii din regiune, prin accesarea oportunităților oferite de Acordul de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (DCFTA). Proiectul susține dezvoltarea și sporirea competitivității întreprinderilor micro, mici și mijlocii (ÎMMM) și contribuie la crearea noilor companii, ceea ce, implicit, va conduce la îmbunătățirea condițiilor de trai ale locuitorilor de pe ambele maluri ale Nistrului.
Trimite e-mail | Printeaza
Economie
12.12.2019Producătorii de pe ambele maluri ale Nistrului vor coopera cu marile lanțuri de magazine din Moldova
Comentarii (0)