La Chişinău a fost semnat Aranjamentul administrativ pentru aplicarea Acordului între Republica Moldova şi Republica Cehă în domeniul securităţii sociale

La 4 iunie 2012, la Chişinău a fost semnat Aranjamentul administrativ pentru aplicarea Acordului între Republica Moldova şi Republica Cehă în domeniul securităţii sociale. Pentru partea moldovenească, documentul a fost semnat de dna Valentina Buliga, ministrul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, iar pentru partea cehă de dl Jaromir Kvapil, Ambasador Extraordinar şi Plenipotenţiar al Republicii Cehe în Republica Moldova.

Comentarii

captcha
 
  • XXX 06.06.2012

    APEL CĂTRE SOCIETATE Stimaţi concetăţeni! Noi, un grup de ofiţeri ai SIS, adresăm societăţii acest apel. Vă rugăm să citiţi cu mare atenţie cele ce urmează şi să verificaţi ulterior minuţios totul din cele declarate. Am recurs la această metodă pornind de la faptul că puterea nu vede şi nu aude nimic. Am vrea să credem contrariul, că de data aceasta va urma o reacţie promptă şi adecvata din partea acesteia. Suntem nevoiţi să constatăm că, în prezent, situaţia SIS al Republicii Moldva este critică. Noi nu putem asista impasibili la situaţia care s-a creat în cadrul Serviciului. Nu ne permite acest lucru atât valorile etice pe care le respectăm profund, cât şi periclul ce ameninţă securitatea noastră personală. Potrivit convingerii noastre, conducerea actuală a SIS al Republicii Moldova activează în detrimentul Serviciului. Este vorba de fapt de o agresiune asupra celei mai necesare structuri fără de care nu poate funcţiona un stat de drept. Ştim, cu regret, că promisiunile de genul că totul va fi bine şi Serviciul de Infromaţii şi Securitate îşi va reocupa locul şi ponderea pe care le merită în cadrul societăţii, având ca principala atribuţie asigurarea securităţii de stat încă urmează să devină o realitate. Istoria serviciilor speciale ale Republicii Moldova va înregistra numirea în funcţia de director al SIS a lui Gheorghe Mihai, în comun cu cele ce s-a întâmplat în anul 2009 la capitolul unde au fost înregistrate cele mai triste evenimente. Cu regret, aceasta este chiar mai puţin comparativ cu ceea ce a urmat, deoarece este vorba, de fapt, de o succesiune de acţiuni capabile să torpileze un sistem întreg, care a fost creat de oameni dedicaţi de-a lungul timpului. Una dintre cele mai negative manifestări ale stării de spirit care domneşte în cadril Serviciului este redată printr-un tip de zicală care circulă pe aici şi care glasuieşte că dacă vrei să devii un şef mai mare, trebuie să faci şi o trădare pe potrivă. Astfel, după ce Gheorghe Mihai a fost demis ruşinos din fruntea SIS, la conducerea instituţiei a venit V. Dediu, director adjunct al SIS, care a fost acuzat în repetate rânduri că a trădat Republica Moldova şi a făcut spionaj în favoarea altui stat, fost reprezentant SIS la Kiev, care a fost reţinut în flagrant de catre serviciul de securitate internă a SIS, în cooperare cu serviciile speciale urainene şi adus acasă în cătuşe. Ulterior, chiar el a recunoscut în faţa Colegiului SIS că a vândut secrete de stat în scopuri personale, pentru a proteja interesele unor persoane apropiate. Trădarea face parte din esenţa lui Dediu, fiind un element de bază din modelul său de comportament. El a avut cănd să „lucreze” asupra sa, activând în fostul КГБ sovietic încă din 1977. Au fost făcute publice mai multe imagini video în care Dediu recunoaşte acest lucru. Dar nu se termină cu aceasta: urmează un şir de trădări, de data aceasta de gen politic. În urmă alegerilor parlamentare şi venirii noilor forţe politice la guvernare, am aşteptat ca PL, condus de către M. Ghimpu, careia i-a revenit conducerea SIS, să numească în funcţia de director al SIS un profesionist tânăr, format în cadrul serviciului, ce a studiat în Occident şi care nu a avut nimic cu fostul КГБ. Aşa si nu am înţeles de ce Alianţa pentru Integrare Europeană a procedat astfel, numind la conducerea serviciului un fost kaghebist pensionat. Cum procedează Dediu, în acest caz? Înţelegând că PL nu îi va oferi ceea ce îi trebuie, începe să acţioneze pentru a-şi găsi protecţie la cei mari şi a rămâne în funcţie. Demararea negocierilor privind vinderea unui lot de armament din dotarea Ministerului Apărării îl orientează către PLDM şi îl apropie de V. Filat, datorită intereselor financiare comune. În cadrul Comisiei Guvernamentale, SIS avea cuvântul decisiv la verificarea întreprinderilor, care aveau intenţia să procure acest lot. Însă, cei în jur de 2 milioane de dolari americani au fost argumentul de bază pentru ca Dediu să facă totul, îndeplinind toate indicaţiile pentru ca tranzacţia să fie încheiată cu succes. După cum se ştie, a urmat o deteriorare esenţială a imaginii Repblicii Moldova pe plan extern. Cu regret, nici oamenii noştri politici, nici organele abilitate nu întreprind nimic, iar Dediu, care este vinovat de aceasta, ramâne la conducerea serviciului, şi, totodată la dispoziţia unei forţe politice anume. Se vede clar că relaţiile sunt destul de speciale, deoarece la nunta lui Emil Dediu, feciorul lui V. Dediu, care activează în MAEIE al Republicii Moldova a fost invitat numai V. Filat, în calitate de oaspete de onoare. Metoda de lucru cu resursele umane în cadrul serviciului merită o atenţie aparte. Astfel, este clar că SIS a fost transformat într-un loc prielnic unde cei de la conducere işi plaseaza copii pentru construirea unor careiere de succes, sub grija părinţilor. Drept exemple sunt fii lui Roibu, Butnaru, Zaraf, Guzun, Rusnac, dar şi nu numai; fiicele lui Mihai, Balaban, Popescu, Musteaţă, dar şi nu numai. Dediu i-a întrecut pe toţi: feciorul Emil Dediu şi nepotul Octavian Dediu absolvesc Academia serviciilor speciale din România; nepotul face carieră în serviciu. Chiar dacă şi nu are nici un fel de aptituduni corespunzătoare, numai după o scurtă perioadă de activitate este desemnat la conducrea unei subdiviziuni din cadrul Direcţiei municipale Chişinău. Totodată, fiul Emil Dediu este angajat al MAEIE al Republicii Moldova, unde activează de pe poziţiile Serviciului - Direcţia Informaţii Externe. Astfel, beneficiază de două remunerări, atât din partea MAEIE cat şi de la SIS. De fapt, profesionişti îşi pun un alt tip de întrebare, şi anume: pornind de la ceea ce reprezintă tatăl său, ce este, de fapt, Emil Dediu în cadrul MAEIE, pentru cine lucrează? Dar nici aceasta nu-i totul: un alt nepot al lui V. Dediu, Gheorghe Iarovoi, conduce Direcţia resurse umane. Concluziile respective pot fi trase, credem. Dar ce să mai spunem despre cazurile 7 Aprilie, Vardanean, Ilie Cazacu, Baghirov, altele, care reprezintă probleme cu adevărat, de importanţă majoră pentru Republica Moldova? Din cauza că unii îşi urmează interesele, poate chiar şi cele de ordin finaciar, pata cade, cu regret, asupra nivelului de profesionalism al colaboratorilor SIS. Dar, de fapt, problema constă în conducătorii instituţiei, în faptul pe cât sunt ei de capabilil şi dornici de a face ceea ce sunt obligaţi pentru ca serviciul să-şi îndeplinească atribuţiile sale de bază. Respectiv, şi rezultatele înregistarte de către serviciu în decursul a doi ani de activitate sunt pe măsură: reţinute nişte icoane, curmat un canal de migraţie ilegală. Nici nu îndrăznim şă ne comparam cu CCCEC, MAI sau alte instituţii de forţă. Dar, pe lângă faptul că nici nu avem ce menţiona, SIS mai are şi alte atribuţii. Astfel, cine să lupte cu spionii când este protejat Druţă? Sau cine să lupte cu contrabanda, când colonelul SIS Alexandru Popescu conduce cu subdiviziunea respectivă, cel care este cu legături largi în lumea criminală, în cea a afacerilor, în justiţie şi în politică. Este evident, conducerea actuală a serviciului nu-i poate spune nimic, sau poate dragostea de bani nu le permite? În acest context, am fi foarte curioşi să ştim ce crede despre această situaţie, care clar că nu face faţă problemelor de securitate din regiune, de exemplu, excelenţa sa, Dirk Shuebel, ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova, prietenii din Europa ai prim-ministrului. Oare să le fi început a le place de la un timp încoace occidentalilor KGB-ul? Oare să se fi schimbat între timp criteriile de aderare la UE? Suntem nevoiţi să vă dezamagim când credeţi că SIS este capabil, în asemenea circumstanţe, să-şi facă datoria de a susţine actul de guvernare. Şi aceasta, atăt timp cât serviciul este condus de un grup de pensionari, care doresc doar să ramână la conducere, folosind, în acest scop, metode preluate din fostul КГБ. Pe lângă toate acestea, în ultimii doi ani au fost eliberaţi din Serviciu circa 247 ofiţeri cu o vechime în muncă de la 5 la 15 ani, Cu o asemenea „reformare” a serviciului, cînd posturile sunt acoperite în proporţie de 40%, nu ştim cine va activa în serviciu în viitorul apropiat: se ştie că este nevoie de cel puţin 5 ani pentru ca un colaborator să capete experienţă de bază şi să înceapă a lucra plenar. Personalul serviciului este format doar din persoane de vârstă înaintată şi din novici. O parte dintre cei de vârstă înaintată au fost reangajaţi chiar a doua zi după pensionare, majoritatea din ei fiind eliberaţi pe motiv de boală, şi nu puteau fi reîncadraţi în Serviciu. Incasează lunar câte vreo 20 de mii de lei, din soldă şi pensie, iar un colaborator tânar are lunar o remunerare de 3500 lei, care l-ar motiva prea puţin să activeze în cadrul serviciului. În acest context, vă rugăm să vedeţi, în calitate de exemplu uşor de verificat, lista ce urmează, care poate fi continuată, formată, în majoritetea ei, din fosti kaghebişti, pensionari, dar care încă mai activează în cadrul serviciului: 1. V. Dediu- şef adjunct al SIS 2. V. Furdui – director adjunct al SIS 3. S. Rusu – şef aparatul Directorului 4. S. Druţă – şef Direcţia contraspionaj 5. A.Timuş – şef Direcţia Infromaţii Externe 6. V. Cemârtan – şef Direcţia securitate internă 7. Gh. Iarovoi – şef Direcţia resurse umane 8. V. Armaşu – rector la INIS 9. V. Cebotarean – şef destinaţie speecală „Alfa” 10. N. Vişnevschii – şef Direcţie opertiv-tehnice 11. Dulgieru – şef Direcţie filaj 12. M. Jelezoglo – şef UTAG 13. A. Popescu – şef securitatea economică 14. Gh. Ţaranu – şef Direcţia Hânceşti 15. T. Zaraf - ofiţer sub acoperire la Întreprinderea de stat „REGISTRU" 16. E. Bumbac – Direcţia infromaţii externă. Chiar şi în urma unei analize superficiale se poate observa faptul ca V. Dediu şi-a format un colectiv care să-i ofere toate posibilităţile de care dispune serviciul. Toate, însă, în detrimentul intereselor de stat, analizând rezultele activităţii instituţiei, înregistrate în perioada respectivă. Un caz deosebit îl constituie relaţia lui V. Dediu cu şeful Direcţiei pentru UTAG, M. Jelezoglo, care a fost ales de către başcanul Găgăuziei în calitate de succesor. Evident, Jelezoglo îi transmite başcanului toată infromaţia pe care o deţine pe linia SIS. Drept mulţumire, Jelezoglo a primit în dar de la başcan clădirea secţiei SIS din Ceadîr-Lunga. Pe de altă parte, acesta mai primeşte şi gradul de colonel înainte de termen, multe alte stimulări neîntemeiate. În tot acest timp, prin UTAG mişună spioni de toată mâna – ai „mgb-ului” şi ai serviciilor speciale ruseşti, iar Formuzal, beneficiind probabil de susţinerea lui Jelezoglo, prin orice metode pune în pericol integritatea ţării. Cu toate că sunt cheltuite sume enorme, de la aceasta serviciul nu câştigă nimic. Acest lucru este influenţat negativ inclusiv de nepăsarea de care dă dovadă Dediu şi compania în abordarea şi rezolvarea problemelor statale. Pe de o parte se organizează întruniri la nivelul cel mai înalt, au loc întrevederi bilaterale cu reprezentanţi ai serviciilor speciale din alte state, dar pe de altă parte nu se răspunde la necesităţile interne: nu se procură tehnică performantă, nu sunt trimişi ofiţeri la cursuri de perfecţionare peste hotare, nici un sediu de direcţie teritorială n-a mai fost reparat în ultimii 15 ani, nu se mai fac reparaţii curente, nu se asigură cu mobilier ori carburanţi pe masura necesităţilor. Astfel , direcţiile teritoriale primesc doar ciîte 200 de litri de benzină. Cu regret, atât timp cât Serafim Urecheanu este preşedinte al Curţii de Conturial, avţndu-l în calitate de consilier pe Gheorghe Mihai, fost director al SIS şi un mare prieten al lui V. Dediu, informaţia referitoare la situaţia financiară a SIS este un mare secret de stat şi nu poate fi supusă unui control financiar riguros. Facem apel către Popor, către Preşedintele ţării, Preşedintele Parlamentului, Prim-ministru, deputaţi, jurnalişti şi diplomaţi! Vă rugîm să luaţi atitudine! Din cauza persoanelor din actuala conducere a SIS, care profită, de fapt, de acordul tacit al Dumneavoastră, riscăm să pierdem un organism foarte serios şi necesar pentru societate şi statul de drept, care nu va mai putea fi recuperat! Contăm pe sentimentul dumoneavostra civic şi pe spiritul de responsabiluiate de care trebuie neapărat să daţi dovadă! Un grup de ofiţeri din cadrul SIS, care nu sunt indiferenţi de soarta SIS, şi care din motive privind siguranţa personală nu pot face publice numele

Sus